Zoeken in regionaleadressengids.nl
Snel en gemakkelijk bedrijven vinden in uw regio.
Uitgebreide bedrijfsinformatie.

Informatie

Eigen bedrijf starten

Menig persoon loopt met een fantastisch idee voor het starten van een eigen bedrijf. In de praktijk valt het echter niet mee om als startende ondernemer een bedrijf met succes van de grond te krijgen. Als u vooraf niet duidelijk kunt formuleren wat uw ideeën, plannen en doelstellingen voor uw onderneming zijn, kunt u ze maar beter vergeten. Een goede voorbereiding (met een gedegen ondernemingsplan) is bijna net zo belangrijk als het uitvoeren van het idee zelf.

Ondernemen kost (veel) geld en tijd en gaat zeker niet altijd zonder problemen. Ga daarom niet direct tot actie over maar laat uw ideeën even tot bezinking komen. Het opzetten van een onderneming kost veel meer tijd dan je op het eerste gezicht zou denken. Is uw idee over een aantal weken, maanden nog steeds een goed idee? In het begin doet u er verstandig aan om een aantal punten goed op een rijtje te zetten. Ga bij uzelf te raden en zet het op papier!

Cconsequenties voor uzelf
De eerste vraag die u uzelf moet stellen is wat de persoonlijke consequenties zullen zijn. Bent u bereid (veel) tijd en geld te investeren in uw onderneming en een aantal jaren de (financiële) risico's te lopen. Hoe staat uw gezin tegenover het investeren in een eigen onderneming. Gaat uw partner meewerken of zorgt deze voor een vast inkomen voor het dekken van de maandelijks terugkerende vaste kosten.

Uw ondernemerscapaciteiten
Er komt veel kijken bij het starten van een onderneming. Heeft u voldoende ondernemersbloed, vakkennis, doorzettingsvermogen, financieel en commercieel inzicht? Wat wilt u bereiken? Wat zijn uw sterke en minder sterke kanten? Het is verstandig om u eerst hierin te verdiepen en een grondige zelfanalyse uit te voeren voordat u besluit (veel) geld en moeite te investeren als startende ondernemer.

Doe een marktverkenning
Kom goed beslagen ten ijs. Dat vergroot de kans op een succesvolle start van uw onderneming. Hierbij is inzicht in de markt voor uw producten of diensten belangrijk. Heeft u nog nog geen inzicht in de markt? Verken dan eerst de markt door het uitvoeren van marktonderzoek. Probeer hierbij de volgende vragen te beantwoorden:

- Wie zijn mijn klanten
- Waar bevinden zij zich
- Wat willen zij precies
- Wie zijn mijn concurrenten
- Wat zijn hun sterkten en zwaktes

Bij de beantwoording van deze vragen kunt u gebruikmaken van een aantal informatiebronnen. Denk bijvoorbeeld aan octrooidatabanken.